ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος της Φυσικοθεραπείας σε Νευρολογικές Παθήσεις Ενηλίκων θα μπορούν:
- Να γνωρίζουν την επίπτωση, την αιτιολογία και την κλινική εικόνα των παθήσεων
- Να περιγράφουν τις συνήθεις επιπλοκές και τα σχετιζόμενα ελλείμματα που παρατηρούνται σε παιδιά
- Να περιγράφουν τη φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση και τις κατάλληλες παρεμβάσεις στα παιδιά ΕΠ, μυοπάθειες, μηνιγγομυελοκήλη, κτλ.
- Να αναγνωρίζουν τη σημασία της Λειτουργικής εξάσκησης καθ ’όλη τη διάρκεια της ζωής του παιδιού
- Να μπορούν να προσδιορίζουν τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους της φυσικοθεραπευτικής παρέμβασης στους ασθενείς-παιδιά
- Να γνωρίζουν τη συντηρητική και τη χειρουργική αντιμετώπιση των παιδιών με ΕΠ, μηνιγγομυελοκήλη και συγγενείς παθήσεις
Γενικές Ικανότητες
- Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σχεδιασμός και διαχείριση φυσικοθεραπευτικών παρεμβάσεων
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Τυπική κινητική ανάπτυξη
- Κινητική ανάπτυξη στις διάφορες μορφές της ΕΠ
- Βασικές αρχές και χειρισμοί της Φ/Θ παρέμβασης στην ΕΠ
- Εγκεφαλική παράλυση Ι
- Εγκεφαλική παράλυση ΙΙ
- Εγκεφαλική παράλυση ΙΙΙ
- Εγκεφαλική παράλυση ΙΙΙ
- Μηνιγγομυελοκήλη I
- Μηνιγγομυελοκήλη II
- Συγγενείς παθήσεις Ι
- Συγγενείς παθήσεις ΙΙ
- Συγγενείς παθήσεις ΙΙΙ
- Πολυνευροπάθειες
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Martin and Kessler. Φυσικοθεραπευτικές Παρεμβάσεις σε Ασθενείς με Νευρολογικές Παθήσεις. Επιμέλεια ελληνικής Έκδοσης: Δάφνη Μπακαλίδου. Αθήνα. Εκδόσεις: Κωνσταντάρας-Ιατρικές εκδόσεις , 2015
Shepherd R.B. Εγκεφαλική Παράλυση στη Βρεφική Ηλικία: στοχευμένη δραστηριότητα για τη βελτιστοποίηση της αρχικής σωματικής και κινητικής ανάπτυξης. Αθήνα: Εκδόσεις Healthaction, 2018
Piper M.C., Darrah J. Αξιολόγηση της Κινητικής Εξέλιξης του Αναπτυσσόμενου Βρέφους. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., 2018
Palisano R.J., Orlin M.N., Schreiber J. Campbell’s Physical Therapy for Children. 5th Edition. Canada: Elsevier Ltd, 2016
Tecklin J.S. Pediatric Physical Therapy. 5th edition. China: Lippincott Williams & Wilkins, 2015
Levitt S. Θεραπεία της Εγκεφαλικής Παράλυσης και της Κινητικής Καθυστέρησης. 5η έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., 2014
Effgen S.K. Meeting the Physical Therapy Needs of Children. 2nd edition. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2013
Cech D.J., Martin S.T. Functional Movement Development: across the life span. 3rd edition. USA: Elsevier Ltd, 2012
Danto A., Pruzansky M. 1001 Pediatric Treatment Activities: creative ideas for therapy sessions. USA: SLACK Incorporated, 2011
Dodd K.J., Imms C., Taylor N.F. Physiotherapy and Occupational Therapy for People with Cerebral Palsy: a problem-based approach to assessment and management. London: Mac Keith Press, 2010
Becker B.E., Cole A.J. Comprehensive Aquatic Therapy. 3rd edition. USA: Washington State University Publishing, 2010
Bower E. Finnie’s Handling the Youth Child with Cerebral Palsy at Home. 4th edition. UK: Elsevier Ltd, 2009
Scrutton D., Damiano D., Mayston M. Αντιμετώπιση των Κινητικών Διαταραχών στα Παιδιά με Εγκεφαλική Παράλυση. 2nd edition. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., 2009
O’ Conor J., Yu E. Προοδεύοντας: ένα εγχειρίδιο εκπαίδευσης για παιδιά με κινητικά προβλήματα. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., 2001
Campion M.R. Hydrotherapy: principles and practice. 2nd edition. UK: Butterworth-Heinemann, 2001
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Developmental Medicine and Child Neurology
Neurorehabilitation
Pediatric Physical Therapy
Physical & Occupational Therapy in Pediatrics
Περίγραμμα
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα της Φυσικοθεραπείας σε Νευρολογικές Παθήσεις Παίδων αποτελεί βασικό μάθημα για την προετοιμασία των φοιτητών για το μάθημα της Κλινικής Εκπαίδευσης στη Νευρολογική Φυσικοθεραπεία. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατάρτιση των φοιτητών με θεωρητικές γνώσεις και ειδικές τεχνικές που είναι απαραίτητες για την φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση των παιδιών με εγκεφαλική παράλυση, μηνιγγομυελοκήλη και συγγενείς παθήσεις. Ειδικότερα αναλύονται μέθοδοι και τεχνικές επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με νευρολογικές παθήσεις, όπως η κινητική στέρηση, οι διαταραχές του μυϊκού τόνου, της ισορροπίας και της βάδισης, οι λειτουργικοί περιορισμοί ενώ αναφέρονται και επεξηγούνται οι κλίμακες αξιολόγησης των προαναφερθέντων παραμέτρων. Σε κάθε νόσο αναλύεται ο τρόπος εξέτασης και εκτίμησης των κλινικών σημείων και συμπτωμάτων του ασθενή-παιδί και ερμηνεύονται τα δεδομένα καθώς και αναπτύσσεται η μεθοδολογία του σχεδιασμού της αποτελεσματικής παρέμβασης και η ερευνητική της τεκμηρίωση.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές:
• Να γνωρίζουν την επίπτωση, την αιτιολογία και την κλινική εικόνα των παθήσεων.
• Να περιγράφουν τις συνήθεις επιπλοκές και τα σχετιζόμενα ελλείμματα που παρατηρούνται σε παιδιά.
• Να περιγράφουν τη φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση και να σχεδιάζουν τις κατάλληλες παρεμβάσεις στα παιδιά με ΕΠ, συγγενείς παθήσεις, Νευρομυϊκά νοσήματα μηνιγγομυελοκήλη, αναπτυξιακές διαταραχές και διάφορα σύνδρομα κτλ.
• Να αναγνωρίζουν τη σημασία της Λειτουργικής εξάσκησης καθ ’όλη τη διάρκεια της ζωής του παιδιού.
• Να μπορούν να προσδιορίζουν τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους της φυσικοθεραπευτικής παρέμβασης στους ασθενείς-παιδιά.
• Να γνωρίζουν τις παγκόσμιες κατευθυντήριες οδηγίες αποκατάστασης παίδων και να τις εφαρμόζουν.
• Να γνωρίζουν τη συντηρητική και τη χειρουργική αντιμετώπιση των παιδιών με ΕΠ, μηνιγγομυελοκήλη και συγγενείς παθήσεις.
• Να αξιολογούν την κλινική εικόνα του ασθενή –παιδί και να συνεργάζονται με τους άλλους επιστήμονες υγείας της ομάδας αποκατάστασης.
• Να προσεγγίζουν το παιδί και τους γονείς με τον ενδεδειγμένο τρόπο, ώστε να κτίζουν σχέση εμπιστοσύνης
• Να ενεργούν με βάση τις αρχές της δεοντολογίας και βιοηθικής του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτή, με υπευθυνότητα, ευσυνειδησία, συνέπεια, εχεμύθεια και ενσυναίσθηση
• Να υιοθετούν ασθενοκενρική προσέγγιση, σεβόμενοι τη διαφορετικότητα και τη διαπολιτισμικότητα
Γενικές Ικανότητες
• Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
• Σχεδιασμός και διαχείριση φυσικοθεραπευτικών παρεμβάσεων
• Λήψη αποφάσεων
• Συνεργασία με την διεπιστημονική ομάδα
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
• Τυπική κινητική ανάπτυξη (φυσιολογικά/παθολογικά αντανακλαστικά, αξιολόγηση της κινητικής ωρίμανσης).
• Τοποθέτηση και χειρισμοί για την ευόδωση της κινητικής λειτουργίας (παρεμβάσεις τοποθέτησης και χειρισμών για τη διευκόλυνση της κίνησης, ελέγχου της κεφαλής και του κορμού, έλεγχος χρήση των αισθητικών ερεθισμάτων για τη διευκόλυνση της τοποθέτησης και των χειρισμών, προσαρμοστικός εξοπλισμός για την τοποθέτηση και τη μετακίνηση).
• Εγκεφαλική παράλυση Ι (αιτιολογία, ταξινόμηση, σχετιζόμενα ελλείμματα, νοητική υστέρηση)
• Εγκεφαλική παράλυση ΙΙ (Φυσικοθεραπευτική εξέταση, Πρώιμη Φυσικοθεραπευτική παρέμβαση, ο ρόλος της οικογένειας)
• Εγκεφαλική παράλυση ΙΙΙ (Χειρουργική αντιμετώπιση, Φυσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις στη σχολική και εφηβική ηλικία).
• Συγγενείς παθήσεις ΙΙ (ατελής οστεογένεση, κυστική ίνωση, σύνδρομο εύθραυστου Χ Χρωματοσώματος, σύνδρομο Rett, φαινυλκετουρία).
• Εγκεφαλική παράλυση (ορθώσεις, συσκευές υποβοήθησης βάδισης, αναπηρικά αμαξίδια, συστήματα ορθοστάτησης )
• Μέτρα αξιολόγησης στην ΕΠ (GMFCS , GMFM , GAS, MACS, Melbourne Unilateral Upper Limb Function, κτλ)
• Μηνιγγομυελοκήλη (επίπτωση, αιτιολογία, κλινική εικόνα, μυοσκελετικές διαταραχές, σπονδυλικές παραμορφώσεις, υδροκέφαλος, διαταραχές συστημάτων). Φυσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις, νάρθηκες, κηδεμόνες, άλλων Φ/Θ παρέμβαση κατά τη σχολική ηλικία, ανεξάρτητη διαβίωση, εκπαίδευση της οικογένειας)
• Συγγενείς παθήσεις Ι(κληρονομικότητα, ταξινόμηση, σύνδρομο Down, σύνδρομο κλάματος γαλής, σύνδρομο Prader-Willi, συγγενής πολλαπλή αρθρογρύπωση, Φ/Θ παρέμβαση στις ανωτέρω παθήσεις).
• Συγγενείς παθήσεις ΙΙ (ατελής οστεογένεση, κυστική ίνωση, σύνδρομο εύθραυστου Χ Χρωματοσώματος, σύνδρομο Rett, φαινυλκετουρία).
• Συγγενείς παθήσεις ΙΙΙ (Νωτιαία μυϊκή ατροφία, μυϊκή δυστροφία Duchenne, μυϊκή δυστροφία Becker, Φ/Θ παρεμβάσεις, προσαρμοστικός εξοπλισμός).
• Συγγενείς παθήσεις ΙΙΙΙ (γενετικές διαταραχές και νοητική υστέρηση, ψυχοκινητική ανάπτυξη, Φ/Θ παρεμβάσεις ) • Υποστηρικτική Τεχνολογία (ρομποτική, litegait)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Martin and Kessler. Φυσικοθεραπευτικές Παρεμβάσεις σε Ασθενείς με Νευρολογικές Παθήσεις. Επιμέλεια ελληνικής Έκδοσης: Δάφνη Μπακαλίδου. Αθήνα. Εκδόσεις: Κωνσταντάρας-Ιατρικές εκδόσεις , 2015
2. Robert J.Palisano, Margo N.Orlin, Joseph Schreider. Campell’s Φυσικοθεραπεία για παιδιά, 1η ελληνική έκδοση Miller.
3. Jacquelin Perry, M. (2010). Gait analysis: normal and pathological function. New Jersey: SLACK.
4. F., Bachrach, S., Lennon, 2nd ed. Springer Nature Switzerland AG, Switzerland. N., O’Neil, M., 2020. Cerebral palsy,
5. Shepherd, R.B., 2018. Εγκεφαλική παράλυση στη βρεφική ηλικία: στοχευμένη δραστηριότητα για τη βελτιστοποίηση της αρχικής σωματικής και κινητικής ανάπτυξης. Healthaction, Αθήνα.
6. Cech, D.J., Martin, S. “Tink,” 2012. Functional meovement development: across the lifespan, 3rd ed. Elsevier Inc., USA